lördag 9 juli 2016

Var inte bankkund, var ägare

Att gnälla på bankerna är lika populärt som att klaga på vädret. De tar avgifter för alla tjänster, de erbjuder sämre och sämre service, de ger dåliga råd, de få bankkontor som fortfarande har kontanter kräver att man hör av sig i förväg om man vill ta ut pengar från sitt eget konto, de ger nästan ingen inlåningsränta men tar bra betalt för att låna ut pengar... Och vad i helvete har de för sig inne i banken efter tre...?

Jag håller med om all kritik, möjligen med undantag för det där med kontanter. Jag kan tycka att det är fullt tillräckligt att det finns en bankomat utanför varje bank och en och annan insättningsautomat. Och visst måste de tjäna pengar på något sätt, men inte på alla sätt hela tiden. Om de lånar våra pengar gratis och tar betalt när de lånar ut dem behöver de kanske inte ta betalt för att vi använder deras internetbank och bankkort.


Men så är det. Nya nischbanker och nätmäklare har pressat priserna, men storbankerna har fortfarande så oändligt mycket bredare utbud att vi (jag själv inkluderad) kommer att fortsätta att anlita dem.

And if you can't beat them, own them.


Gardera, eller ”hedga”, din kundrelation med banken genom att också köpa aktier. Inte nödvändigtvis i den bank du är kund, men i någon bank. Samtliga svenska storbanker har hög direktavkastning (över 5 procent) och en långsiktigt fin aktiekurva. De tycks dessutom närmast osänkbara eftersom staten sitter lite grann i knät på dem. Krisar det skjuter samhället till de pengar som fattas. Krisar det inte går vinsten istället till ägare och ledning.

Nu finns också många börsnoterade alternativ till de fyra stora. Avanza och Nordnet såklart, och nischbanker som Nordax och Resurs Holding. Glöm inte heller utländska banker, som Danske och DNB.

Om det är läge att handla bankaktier exakt just nu ska jag låta vara osagt, liksom vilken bank som i så fall är att föredra. Jag gillar framförallt principen att om bankerna sabbar villkoren för mig vill jag ändå tjäna pengar på det genom att dela på vinsten för alla andra de sabbar för.

4 kommentarer:

  1. En bra idé/tanke - jag håller med!

    En investeringsfilosofi är ju att investera i bolag man själv använder sig av (eller som du skriver i samma bransch) och försöka matcha utdelning med hur mycket man använder sig av (= köper) deras produkter. Kläder = H&M, Telefoni/bredband = Telia, tandkräm = Colgate(?), aktie/fondhandel = Avanza/Nordnet osv.

    Mat = McDonald's... ehh... nu blev det visst fel i tanken trots allt. :-)

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
  2. Fast bara för att man gillar ett företags produkter behöver man ju inte tro på det som en investering. Man kanske tycker att de är FÖR billiga - bra för mig som kund, men dåligt investeringsincitament.

    På McDonald's har jag inte handlat sedan 80-talet. Däremot har jag ibland varit sugen på Axfood, men tycker alltid att de är för dyra (vilket de med facit i hand sällan varit).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med.
      man måste kunna separera, bra produkt måste INTE betyda bra företag.
      Tycker man ser det problem framförallt inom ny teknik.

      Skulle jag placera efter vad jag spenderar på så skulle det bli en väl smal portfölj.

      Radera
    2. Samma här, den skulle bli trådsmal. Sen får inte glömma bort den stora massans förkärlek till skit.

      Radera